nilai RM sekarang

Wednesday, May 18, 2011

smalam aku gi TESCO. dah lama benor rasenye aku tak sopping barang umah. sejak dah berjauhan dengan Giant dan Jusco..aku jadi malas nak sopping kat hypermarket ni. setakat nak beli susu maisarah ngn milo aku, aku g beli kat kedai2 runcit berdekatan je.

memandangkan dah bnyk benor barang dapor aku abes..so en fadel ajak le aku sopping kat tesco smlm. hmm.. dah kalau pegi tesco ni mmg sah2 ler barang yang tak perlu pon aku hamek letak dalam troli kan? hahaha~ las2 dah over bajet!

sebelum aku lupe..en fadel ade belikan maisarah pool kecik. bleh la stakat 2-3 budak besar die masuk pool tu! hahaha. semangat btol en fadel sbb tgk maisarah excited berenang dalam sungai smlm! wakakaka~ lenkali la aku snap picas!

ok2..aku tanak stori yg tu. aku nk cakap pasal nilai duit aku skang! tersentap gak la ati bile tgk resit en fadel byar. aku tak rase cam bnyk pon barang. mostly bende2 yang aku beli tak lebih RM5. kalau yg mahal pon minyak, milo, diapers maisarah dan pool maisarah tu la. yang laen averange bape hengget je. alih2 total die mmg sangat mengejutkan la. nak kate troli aku penuh..tak pon. siap ade ruang maisarah dok dalam troli sambil sepah2kan barang dalam troli tu!

aku mmg perasaan...hampir sume benda yang aku pegang tu harga naek beh kuang 40sen hingga RM2. ni sume akibat harga minyak naek la ni. korang tak rase ke bebanan die? kekadang rase cam rakyat ni ditindas2. kesan potongan subsidi yang kononnya bebankan kerajaan telah mengakibatkan bebanan tu berbalik kepada rakyat.

yang aku heran..duit subsidi tu semenanye datang dari duit rakyat gak! maknenye yang kerajaan gune untuk bayaran subsidi tu adalah sebanrnya puncanya datang dari rakyat!  kalau rakyat tak bayar cukai mana datangnye duit kerajaan. sepatutnya yang dapat keistimewaan mestilah yang tukang bagi duit..dalam konteks ni..rakyat la! aku bg contoh...katakan aku ni funder satu kompeni. takkan la aku plak yang kene kuarkan duet lebih dari poket aku sendiri utk bayar expenses kompeni tu. sebagai funder aku layak dapat keistimewaan dari kompeni tu contohnye bayaran dividen yang tinggi. camtu jugak dalam realiti harian. sepatutnya rakyat perlu dapat pulangan atau hasil faedah dari duit yang mereka sumbangkan! tak ke??

kerajaan kene ingat..duit yang ada pada mereka adalah tax payer money ataupun tax payor fund. bukan duit hasil kongsi mongsi elaun2 menteri2! hmmm...kite ni rakyat yang berhati perut..kalau tak dah lama dah rakyat malaysia pertikaikan dari bayar elaun menteri yang tak kurang dari RM50k tu baek kite gunakan duet tu utk bantu rakyat! seb baek rakyat malaysia rakyat berhati perut.

kekadang aku rimas tgk berita kat tv. statement yang menteri kuar kononnya mereka akan pastikan kenaikan harga tidak akan membebankan rakyat. subhanallah. aku g tesco smlm pon aku dah rase beban. bayangkan stakat beli barang2 keperluan dapor yang aku rase barang2 wajib pon dah menjadikan nilai duit aku tu kecik sangat! korang bayangkan la kalau harga minyak dan barang2 laen terus naek?! camne la orang2 susah yang lebih susah dari aku nak idop! kesian sangat.

aku malas nak point sape salah sape btol. kite ade akai..kite bleh pikir sendiri. apa yang aku luah ni hanyalah satu luahan perasaan kekecewaan aku pada pentadbiran kerajaan yang aku rase kurang menitikberatkan masalah rakyat yang bukanlah berada di golongan yang hidup mewah. ramai lagi rakyat malaysia yang hidup di bawah paras sederhana dan mereka sepatutnya perlu diberi tumpuan lebih.

sedeh rasenye bile tgk harga2 barang smlm. setiap kali aku angkat satu barang masuk troli aku terpikir...mampu ke diorang beli sume ni. agaknye sebotol kicap besar cap kipas udang tu dicatu sorang sket demi menjamin sekicap botol tu dapat tahan selama setahun! sedeh kan...

so..sebagai umat islam yang masih mempunyai kuasa dan senjata...marilah kite sama berdoa memohon pertolongan Allah supaya malaysia terus aman dan makmur! amin~

notakakiku: sila menabung kawan2!

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails