Ramadhan Kembali! Yeay!!!

Monday, July 8, 2013


dah ready ke semua?
Ramadhan dah nak masuk ni.
Jom tanamkan azam dan target kita utk Ramadhan kali ni.
Setahun kita tunggu ni...bukan main lama kan?
Takkan kita tak target apa2?

Ada yang tanya.
Tetiap tahun Ramadhan datang...apa nak heran?
Apa yang kena prepare?
Sama je? Semua orang kena puasa sebulan.
Waktu berbuka dan bersahur pon sama je.

Kalau macam tu la pandangan kita. Memang silap besar.
Ramadhan adalah sebaik2 bulan. Pada bulan ini jugalah diturunkan AlQuran. Hebatnya bulan Ramadhan ni sampai Allah ikat semua syaitan dan jin untuk bantu kita kuatkan iman kita yang senipis kulit bawang ni.

Diriwayatkan dari Ibn Umar ra bahawa baginda rasulullah salallahualaihiwasalam pernah bersabda : “Terbinanya Islam itu di atas lima perkara iaitu bersyahadah bahawa tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah dan Muhammad itu sebagai rasulullah dan mendirikan solat serta mengeluarkan zakat dan menunaikan haji serta puasa di bulan ramadhan” (hadith sahih riwayat Bukhari no. 8 dan Muslim no. 16).

 “Apabila tibanya bulan ramadhan maka dibukakan pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka serta dibelenggu para syaitan” (hadith sahih riwayat Bukhari no. 1899 dan Muslim no. 1079).

hebatkan? Takkan kita sebagai hambaNya sikitkan tak buat sebarang persediaan? Allah nak bagi kita pahala yang berlipat ganda yang banyaknya tak terkira ni! MasyaAllah...hebatnya bulan Ramadhan ni.

“Barangsiapa yang berpuasa di bulan ramadhan dengan penuh keimanan dan berjaga-jaga serta keikhlasan maka diampunkan segala dosanya yang terdahulu” (hadith sahih riwayat Bukhari no. 38 dan Ibn Majah no. 1641).

Uish..Memang hebatlah bulan Ramadhan ni. Tak sabarkan nak tunggu hari pertamanya!

Mereka yang berpuasa merupakan tetamu Allah swt yang akan dilayani dengan ganjaran dan kebaikan seperti yang disebut oleh rasulullah dalam hadith qudsi bahawa Allah berfirman : “Setiap amalan anak adam itu ialah ialah untuk dirinya sendiri kecuali puasa kerana puasa itu ialah untuk Aku (Allah) dan Akulah (Allah) yang akan memberinya ganjaran, dan puasa itu ialah pendinding..” (Hadith sahih riwayat Bukhari no. 1904 dan Muslim no. 1151).

So?? Dah boleh agak apa persediaan kita??
Jom kita tengok:

1. Perbetulkan akidah dan keimanan. Niatkan dalam hati, segala ibadat yang akan kita buat nanti lillahi ta'ala. Jangan sebab nak nampak hebat di mata manusia.
2. Ulangkaji balik ilmu2 tentang ibadah khusus di bulan Ramadhan. Contohnya niat puasa, perkara2 yang dilarang ketika berpuasa (nmpk remeh tapi kekadang banyak yang kita terlupa), ilmu berkenaan solat terawih.
3. Persiapan fizikal. Terutamanya yang sering alami gastrik, atau pening2 sebab puasa, atau sering keletihan. Memang puasa mendidik kita erti lapar dan dahaga. Tapi bayangkan ada sesetengah orang yang rasakan lapar dan dahaga itu sebagai penghalang untuk mereka terus berpuasa hari2 berikutnya? Atau menjadi penghalang untuk mereka produktif seperti orang lain? Kan hilang nikmat Ramadhan. Cadangan saya, bagi mereka yang ada masalah2 seperti ini, cepat2 cari supplement atau makanan tambahan. Jangan jadikan alasan gastrik sebagai punca kita tanak berpuasa. Ruggiiiiii!!!
4. Susun atur jadual kita sebaik mungkin. Contoh: Plan dalam bulan puasa ni nak balik kerja pukul berapa. Lepas tu nak terawih dekat mana? Kalau hari tak bekerja apa kita nak buat? Takkan duduk kat rumah tidur dan menanti saat berbuka sahaja? Rugi tu! Cuba cek mana2 jadual kuliah dekat2 masjid berdekatan atau join kumpulan tadarus atau bertadarus bersama ahli keluarga. Plan! Planning is very important. Baru senang nak capai target!
5. Sentiasa anggap inilah Ramadhan terakhir kita. Mungkin lepas ni kita takkan jumpa Ramadhan lagi. Siapa tahu kan? So...kalau kita ada perasaan ini saya yakin kita akan menjalani Ramadhan dengan bersungguh-sungguh! Satu saat pon waktu Ramadhan kita takkan biarkan kosong! Percayalah!

Ini serba sedikit yang boleh saya kongsikan. Sebagai persediaan kita bersama terutamanya persediaan untuk diri sendiri. Sepanjang hidup saya selama 30 tahun ni, kemanisan Ramadhan saya dapat hayati ketika berumur 29 tahun. Ruginya saya. 29 tahun saya abaikan nikmat Ramadhan. So azam saya semoga kali ni Allah terima ibadat saya dan kawan2 semua. Memang tak sabar nak tunggu Ramadhan ni!!

Go nurul go!


Boleh tampal kat rumah ni kan??

credit: http://ustaz.blogspot.com/2009/08/tazkirah-persediaan-ramadhan.html

1 comments:

Resam Dunia Kita said...

Ahlan wa shahlan ya Ramadan Al Mubarak.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails