akibat harga minyak nek!

Thursday, December 9, 2010

smenanye dah lame aku pasang niat nak post entry pasal harga minyak naek ni. hmm...walaupun agak basi aku yakin ramai lagi yang dok merungut pasal ni! name je negara kuarkan minyak tapi rakyat sket pon tak dapat nak rase nikmat sebagai rakyat negara pengeluar minyak. funny kan??

haku penah gak la google pasal harga2 minyak bagi negara pengeluar minyak ni. aku dah tak hengat kat mane aku bace tapi yg pasti kite adalah negara pengeluar minyak yang mengenakan harga minyak mahal kepada rakyat sendiri! sedeh oi! nak salahkan kerajaan ke?? ishh..mane bleh...ko kan keje ngn kerajaan! mane bleh salahkan kerajaan! ngek ngok!

bile minyak naek bnyak la agenda yg terpakse dikenselkan! korang perasankan..klu dihitung2 korang nek kete pegi penang lagi mahal dari korang nek flite terbang g penang! dengan syarat nek ai asia la! haiih~

series aku bengang! tapi ape bleh aku buat? aku rase rakyat tak bleh nak kate ape..terpakse akur. klu cakap lebih2 karang kate melayu ni asek dok harap subsidi! aduhai~  nak cakap susah tak cakap pon susah!

aku tak bleh la nak mengeluh dan merungut nak harapkan harga minyak turut! mustahil gile la kan!

maka secara otomatiknya inilah yg bakal berlaku:

  • kurangkan aktiviti jenjalan dan merayap tak tentu hala. besanye kitorang suke jenjalan pusing KL bawak maisarah. minyak dah nek jalan2 pusing rumah je la ye maisarah.
  • berbelanja barang dapur di kawasan sekitar sahaja. seb baek area kinrara ni ade mymydin! hahah~ jimat makcik! pegi la tak caye!
  • seb baek ioi mall dekat je ngn umah aku. so takyah g jaoh2 klu stakat nak jamu mata tgk barang2 sale!
  • kurangkan shopping barang yg tak tentu hala cam kasut aku yg berduyun tu..tapi langsung tak pakai! duit kasut tu aku bleh gune isi minyak yg bleh bawak aku pusing2 KL.
  • g keje nek tren! ni aku suke sbb aku bleh kuruskan badan skali! takpe2..mm skang ni aku bnyk nek tren pon!
  • bawak kancil je klu nk pusing2 KL. Ms VJ...kite perapkan kat umah buat tayang!
  • aku kompem skil masak aku bertambah hebat sebab kene kurangkan makan kat luar.
  • bil elektrik umah kitorang maybe nek sket sebab kene selalu dok umah. tak bleh kuar slalu. takpe..maybe lagi jimat dari korang kuar jejalan!
wahai peminpin kerajaan yang budiman...saya tak kesah klu minyak nek harga. tapi bleh tak majukan dan cepat2lah nek taraf public transpot kite tu! klu tuan-tuan nek bas dari rumah korang pegi jabatan perdana menteri tu rasenye tuan-tuan dapat tau camne sesak nafas nk hadap keadaan dalam bas tu!

terima kasih kerana 'mendahulukan rakyat' dari kepentingan tuan-tuan sendiri! haha~ tang mana ntah! aku tak rase pon rakyat didahulukan! didahulukan rasa keperitan ye mmg aku rase! mencik~

agak2 bantuan khas kewangan RM500 tu cukup cover tak duit korang nak tampung minyak dan harga gula yg dah nek?!

notakakiku: kepada para tetamu di rumah ku..harap maaf ye. makanan dan minuman di rumahku sumenye tawr belaka! kurangkan manis dalam minuman! hahah~

3 comments:

Doubleheart Team said...

uish gile la macam wat research. hehe

Ummu Adnin said...

x boleh makan manis lagi pasni..haha..gula kat umah aku 1 kg sebulan pon x abis lg..hehe

Nurul Affendi said...

sejak 2menjak jadi surirumah ni...gula, minyak, tepung dan laen2 lagi cepat benor abes..nape ye agaknye??

hahah~ aku dah jadi chef yg hebat!!

hebat!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails