20102010

Wednesday, October 20, 2010


20102010
alhamdulillah
maisarah dah genap 6 bulan!

6 months as a mother:
mmg sangat mencabar. lebih2 lagi bile aku nekad nak full bf maisarah.
banyak yang menghalang. tapi berkat kesabaran dan dorongan banyak pihak alhamdulillah aku berjaya jugak.
walaupun ade skali ari tu aku terpakse bg gak susu formula sebab terlalu stress dengan keje.
tido aku dah tak cam time tadek anak.
klu dulu tido lena pagi baru terjaga.
skang ni bile dah ade maisarah mesti paling kurang pon 2 kali terjaga.
nak kene bangun mengepam dan bangun nak tgk die camne.
mmg dah tadek erti tido lena.
seb baek en fadel ade. die sangat helpful. alhamdulillah.
sejak 6 bulan ni mmg aku tak bleh pisah langsung ngan maisarah.
en fadel ajak g tgk wayang pon susah nak tinggal.
dalam erti kata lain...aku dan en fadel dah lame tak berdating! huhu~
klu g keje mesti nak blek cepat2. sanggup heret segala fail untuk siapkan keje kat umah.
nak stay back? pikir 100 times pon takmo stay back gak!
if perlu gak stay back..aku hangkut maisarah skali datang opis!
biar die ade ngan aku baru aku rase sonot!
being a mother is a priceless moments!
mmg ade peritnya tapi sangat berbaloi bile dapat tgk die membesar dengan sehat da happy depan mata.
dialah penawar segala duka! tak kira la gadoh ngan bos ke. gadoh ngan ayah die ke. takpon gadoh ngan cashier sombong yang tatau respek orang. maisarah la pengubat sakit di dada! best kan??

6 months little angel:
skang die sangat notty.
ade je keje yang die nak buat.
pandai nak bermanja.
aku suke part klu die batuk aku gosok2 blakang die. agaknye sedap kene gosok pastu die buat2 batuk sampai aku cakap "haip..memaen ek!" baru die stop!
dah pandai nanges klu nampak ayah die kuar rumah.
sangat galok klu orang men agah ngan die! terkekek die ketawa.
dah pandai wat putaran sommesault!
dah pandai men rebut barang dengan aku. pantang tgk aku pegang something mesti die pon nak same!
dah mule makan makanan selaen susu die! suke tgk die kunyah. orang tadek gigi kunyah bayangkan lah! haha
the best part is klu aku bagi pipi aku mintak die kiss mesti die balas kiss tapi dengan cara die laa...
bukak mulut luas2 pastu g hisap memane part yang sempat masuk mulut die. especially dagu dan idong!
"aiyak...tu bukan kiss la maisarah. abes basah dagu mama!"

weight: 7.2kg
height: 66cm


Child's Age

Mastered Skills (most kids can do)

Emerging Skills (half of kids can do)

Advanced Skills (a few kids can do)
1 month • Lifts head when lying on tummy
• Responds to sound
• Stares at faces
• Follows objects briefly with eyes
• Vocalizes: oohs and aahs
• Can see black-and-white patterns
• Smiles, laughs
• Holds head at 45-degree angle
2 months • Vocalizes: gurgles and coos
• Follows objects across field of vision
• Notices his hands
• Holds head up for short periods 
Smiles, laughs
• Holds head at 45-degree angle
• Makes smoother movements 
• Holds head steady
• Can bear weight on legs
• Lifts head and shoulders when lying on tummy (mini-pushup) 
3 months • Recognizes your face and scent
• Holds head steady
• Visually tracks moving objects
• Squeals, gurgles, coos
• Blows bubbles
• Recognizes your voice
• Does mini-pushup 
Rolls over, from tummy to back
• Turns toward loud sounds
• Can bring hands together, bats at toys
4 months • Smiles, laughs
• Can bear weight on legs
• Coos when you talk to him

• Can grasp a toy
• Rolls over, from tummy to back

• Imitates sounds: "baba," "dada"
• Cuts first tooth
• May be ready for solid foods
5 months • Distinguishes between bold colors

• Plays with his hands and feet 
• Recognizes own name

• Turns toward new sounds
• Rolls over in both directions 
• Sits momentarily without support
• Mouths objects

• Separation anxiety may begin

6 months • Turns toward sounds and voices

• Imitates sounds

• Rolls over in both directions
• Is ready for solid foods

• Sits without support
x
• Mouths objects

• Passes objects from hand to hand
• Lunges forward or starts crawling x
• Jabbers or combines syllables

• Drags objects toward himself

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails