Surat terbuka utk MM

Thursday, March 11, 2010

MM..aku ingat lagi.

Kete Ford kaler kuning.Milik ayah.Yang dibeli di Melaka. Sekitar tahun 1988.Berplatkan MM7962.Fevret kitorang sbb dengan kete tu la kitorang dapat jenjalan ronda2 bandar Melaka dan ulang alik pulang ke kampung.

Tapi bukan MM tu yg aku nak stori.
Ni MM lain..



MM,

Thanzxs sebab banyak ajar aku pasal kehidupan menjadi sorang PEGAWAI KERAJAAN.
Tak sangka. Mmg PEGAWAI KERAJAAN perlukan skill yang hebat dalam bermain politik dan bermuka-muka.
Series aku tak reti sumer tu.
Sebab tu lah agaknya aku tak jadi fevret antara bos2.
Maybe bagi seorang PEGAWAI KERAJAAN, keikhlasan buat keje tu jatuh pada no 3 selepas kipas bos dan bermuka2.

MM,

Sowi sebab aku ni kuat melawan.
Member aku pon kate aku ni degil.
Susah btol nak ubah cara idop ni.
Dah sebati dah ngan jiwa.
Sedegil2 aku pon..InsyaAllah sumer keje yg dah di'schedule' kan aku buat tanpa perlu MM sound aku dulu.
Alhamdulillah mana2 keje ad-hoc yang MM bagi dapat aku buat dengan baik.

Tapi MM,

Series aku KECIK ATI dan MAKAN DALAM bile stakat satu je keje yg MM suh buat dan aku kate aku tak bleh buat, MM dah judge aku tak reti buat keje.
Series aku KECIK ATI dan MAKAN DALAM bile MM cakap aku baru tau yang aku ni tak cekap buat keje.
InsyaAllah kate2 MM tu akan aku ingat hingga ujung nyawa.

Mmg kekadang aku tak cekap buat keje.
Tapi takkan MM tak perasan, kebanyakan keje aku gak yg setelkan.
Klu la aku tak cekap kompem MM gak yg dapat MALU.
Takpe la MM, aku terima hakikat yang aku ni tidak CEKAP.
Thanzxs sedarkan aku!

Thanzxs jugak sebab aku dengar banyak citer yang kononnya MM cover aku dari dimarahi BIG BOSS.
Pandai MM cover! Ye la..orang yang tak cekap cam aku ni maybe banyak wat kesalahan.
Tapi maybe MM pon tatau yang aku pon banyak cover pasal MM.
Maybe MM rasekan MM selamat dari menjadi mangsa umpatan BOS sendiri.
Klu camtu yg MM pikir, rasenye salah kot.
Ingat satu bende ni..WHAT U GIVE, U'LL GET BACK!

MM,
Aku ni ade sket tabiat yg aku rase agak berbeza dengan yang lain.
Aku ni bukan jenis yang suke mendengar cite2 yang POYOS dan cite2 BERLAGAK dari sesape pon.
Aku jenis yang tak suke layan orang yg terlalu banyak cakap pasal diri sendiri.
So sowi la sbb aku kurang layan bile MM suke bercerita.
Series bagi aku itu sangat ANNOYING.

MM jangan risau.
Selagi saya hidup kat JKR tu saya masih berpegang kepada ayat standard surat KERAJAAN..
"Saya Yang Menurut Perintah"
Selagi saya di bawah MM, saya menurut segala perintah MM walaupun hati agak terguris disebabkan ketidakpercayaan MM terhadap anak buah sendiri.

Cuma satu nasihat dari aku yang naif ni...
Jgn jadi sorang yang BODOH SOMBONG.
Tak bermakna MM dah berada di jawatan yang tinggi, MM tak perlukan nasihat dan tunjuk ajar dari orang bawahan.
Nasihat ni bukan utk MM sorang je. Aku pon nasihat diri sendiri gak.
jgn disebabkan KEBELAGAKAN dan KESOMBONGAN diri kita, yang jadi mangsa orang lain.
Klu rase diri tak cukup ilmu atau tatau perkara sebenar...tanya la sesape pon keliling kita sbb maybe ade orang kat luar sane yg lebih pandai dari kite.
Sowi la MM bile aku wat kerek ngan MM.
Bukan aku sengaja tapi aku tak ske dengan orang yang BODOH SOMBONG.
Dah la tatau pape. Tanak tanye. Pastu bleh blame anak buah padahal MM tatau pon perkara smenye.
Series itu sngat menyedihkan.

MM,
Nobody is perfect.
Aku tak perfect. MM pon tak perfect.
As a human being and as a SEDARA SEAGAMA we do need each other.
Buat ape nak berpolitik dan bermuka2, terasa hati dan makan dalam klu sumer tu boleh rosakkan hubungan sesama manusia?

Maybe salah aku gak sebab tak letak satu border between me and u.
So..I learn from my mistake.
From now on...let us move forward.
Klu MM rase adalah lebih baik utk kekalkan satu hubungan professional (which is aku rase itu yang sepatutnya) so.. better for us to do so!
Thanzxs for everything MM!!

And for me:
Please learn from ur mistake.
Trust nobody.
And plz...don't make other people use u for their fu**ing stupid own good!
Be professional.
And yang penting..be tough!
Ingat bb dalam perut.

2 comments:

fadhilah said...

yeahh.. antar surat layang cepat!!

Nurul Affendi said...

Mintak jaoh la kite sumer jadi SESUMPAH cam die! amin~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails