T A B A H

Friday, May 29, 2009



Dunia sekarang ni digemparkan dengan serangan virus Influenza A H1N1. atau dalam ayat mudah SELESEMA BABI.BABI ni omnivor.Dalam Islam status dia dan keturunannya adalah haram sama sekali.Aku selalu tertanya2 apakah hikmah Allah wujudkan babi di muka bumi ni.Sepanjang aku hidup, babi bnyk menyusahkan manusia.Dulu dengan wabak JE.Skang selesema babi.Heran aku nape kaum bukan Muslim suke sgt mentekedarah babi ni.Bau die je cam hape.En Fadzhill ade cakap, Allah wujudkan babi mungkin nak membezakan mne yang Muslim, mane yang bukan Muslim.Dengan babi ni la manusia dapt dibezakan. Ade benarnya jugak la cakap en suami.Klu ikutkan patutnya malaysia musnahkan je babi ni.Klu babi mendatangkan dan menyusahkan semua org, tak patut die dok bersama manusia.


Sama macam kes aku. Klu btol aku ade SLE - Systemic Lupus Erythematosus, maknenye chances aku nak peknen adalah rendah. So ape yang nk kene buat. Aku kene hapuskan atau buang SLE tu dulu baru aku bleh peknen. Dalam erti kate len..ape2 yang menyusahkan dan mendatangkan mudarat pada kita, kita patut musnah, buang, hapus atau hilangkan perkara tu dulu. Hmm...lambatnye nak tunggu result doctor. Mintak-mintak result die negative dan aku bleh peknen cam besa. Amin!!

Aku ingat lagi member aku, Sara(bukan nama sebenar) mase darjah 6 kat SKKK dulu. Ayah Sara slalu cakap die ni anak yang menyusahkan. Aku tatau la plak menyusahkan yang ayah die cakap tu camne tahapnye. Tapi die slalu call aku everytime ayah die marah die. Sian die, penah ayah die marah die sepanjang perjalanan dari Johor Bharu ke Kelantan. All the way, ayah die asek cakap si Sara ni anak yang menyusahkan. Kesian aku dengar cite die. Salahnye sebab Sara tertinggal wallet die kat umah pakcik die kat JB tu. Sebelum tu ayah die dah pesan amek wallet tu takot tertinggal. Leka sangat main, Sara terlupa nak amek wallet die.Akibatnye die die marah teruk ngan ayah die. Macam2 lagi la cerita Sara ni. Bukan berhenti kat situ je. Masa umur die masuk 19 pon die kene teruk ngn ayah die. Memang malang btol la nasib Sara ni. Pernah Sara cakap ngan aku, agaknya dek kerana sumpah ayah die tu, sampai skang die asek dilabel sebagai orang yang menyusahkan.

Sekarang, Sara dah kawen dah. Alhamdulillah. Aku hepi tengok Sara. Tapi die smenanye bukan yang macam orang luar tengok die. Memang die sorang yang happy go lucky. Suke ketawa. Senyum manjang. Tapi dalam hati die, die dan Allah je yang tau. Die slalu ym aku tanye aku camne tanak jadi org yg menyusahkan org lain. Sara rasa yang kehadiran die kat muka bumi ni seolah-olah menyusahkan orang sekeliling die. Termasuk suami die, keluarga die dan kawan-kawan die kat ofis. Entah..aku sendiri tatau nak nasihat ape. Cume yang bleh aku cakap. Tabah ye Sara. Allah know the best!

Hmm....klu kes Sara pulak, yang kononnya seorang yang amat menyusahkan..perlu ke dihapuskan atau dibuang atau dimusnahkan?? Hmmm...

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails