RESAH

Tuesday, April 28, 2009




Sejujurnya..memang ade satu macam perasaan dalam hati ni dengan apa yg sedang berlaku sekarang ni. Aku akui perasaan busuk ini susah sekali nak ku kikis keluar. Apatah lagi dengan keadaan yang semakin genting ketika ini. Bisikan syaitan makin lama makin kuat menghasut diri. Astaghfirullah.Kembalikan aku ke jalan yang lurus Ya Allah. Bagi ku, aku adalah manusia paling senang ditipu. Ditipu oleh diri sendiri yang sengaja cuba menyembunyikan perasaan sebenar. Hanya setiap kali pandanganku mengarah ke Kiblat-Mu, titisan air pasti mengalir berlinang jatuh ke pipi. Pasrah dan Redha atas ketentuan-Nya yang pasti membawa sejuta macam hikmah yang aku sendiri kabur untuk melihatnya. Ku cuba gali dan renung jauh ke dalam sudut hati. Ternyata susah dan payah untuk ku pujuk diri sendiri. Aku tenang di luar namun jiwaku bagaikan dilanda tsunami yang pastinya musnah dipukul ombak ganas. Susah nak ku luah pada mereka yang terdekat. Terserlah kelemahan dan keburukan ku setiap kali ku cuba untuk bercerita. Dan akhirnya, ku sendiri yang telan kesedihan dan kepiluan diri.



Tak mampu untuk ku galas sendiri. Pada Allah ku pohon kekuatan. Yang terbaik ku minta dari-Nya. Allah Maha Besar. Maha Mengetahui segala aturan kehidupan. Memang ku inginkan perubahan. Masa yang kuperlukan. Kekuatan dalaman yang ku dambakan. Kuatkan diri dan hatiku yang yang sering mengalah setiap kali timbul masalah. Aku selalu berjanji, berjanji pada diri untuk berubah ke arah yang terbaik. Setiap berjanji, aku pasti mungkir segalanya. Payah.



Aku sering merasakan diri diasing jauh dan terpinggir walaupun kenyataannya tidak sebegitu. Setiap kali ku lihat diri di cermin nampak jelas segala kecacatan yang ada. Kecacatan yang ku cipta. Merosakkan keindahan yang telah Allah berikan. Terlintas di hati untuk menjadi orang lain. Sekali lagi aku berperasaan busuk. Tidak tahu bersyukur atas kurnia-Nya. Tolong aku ya Allah. Aku lemah. Kuatkan hatiku yang rapuh ini ya Allah. Pada mereka di sekelilingku, hanya kemaafan yang ku butuh untuk memperbetulkan segalanya.

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails