Lets Wear Hijab!

Friday, September 21, 2012

Lately ni ramai artis yang bertudungkan?!
Masing-masing dah buka mati hati untuk kembali ke jalan fitrah.
Seronok btol bila baca blog gossip artis ceritakan hal ni.

Pernah satu hari dulu aku bersembang dengan Farrah Bagaikan Puteri dan Yatt Hamzah.
(masa short course prof muhaya. CELIKZ mom)
Aku cakap...
"Jelesnya dengan mereka yang Allah berikan hidayah sebegini hebat. Berbanding kami yang memang dilatih memakai hijab sejak kecil. Kefahaman kenapa perlunya pakai hijab tu lambat sikit nak sampai. Tapi Allah sayang korang, Allah tunjukkan dulu seksaan mereka yang tidak berhijab. Kesan di akhirnya lagi dasyat dan bermakna berbanding kami yang sedia ada memakai hijab!"
Farra dan Yatt sama membalas..
"Jangan gitu. Allah sayangkan kita semua. Masing-masing ada bahagian masing-masing. Doakan Allah bagi yang terbaik utk kita sekeluarga"
Memang terharu dgr jawapan Farrah dan Yatt.




Kita memang selalu terlupa kasih sayang Allah.
Allah suruh kita berhijab pon sebab Allah sayangkan kita.


Memang benar ada sesetengah pihak buat statement tak ingat.
"Alah..pakai tudung tapi perangai gila2 pon tak guna. Aku tak pakai tudung solat cukup pe?!"
Alhamdulillah. Sekurang-kurangnya solat dia cukupkan. Tapi lagi indah kalau dia pakai tudung.
Masa aku kat sekolah dulu. Aku penah belajar perkataan istikhlas.
Istikhlas tu adalah satu jalan untuk kita menjadi ikhlas.
Pakai tudung a.k.a berhijab adalah wajib.
Tak boleh ade statement blum terbukak hati. Atau tunggu bila hati dah ikhlas.
Ikhlas atau tak. Hijab adalah wajib.

Rasulullah SAW telah bersabda :
"Bahawa anak perempuan apabila cukup umurnya, maka mereka tidak boleh dilihat akan dia, melainkan mukanya dan kedua tapak tangannya hingga pergelangan"

so memang kena bertudunglah kan?
Berbalik kepada istikhlas tu.
Dalam bahasa mudah istikhlas tu ialah buat-buat ikhlas.
Benda ni penting bagi mereka yang lambat sangat nak ikhlas dalam buat kebaikan.
Kita buat tu sebab nak capai tahap ikhlas.
Ni penting untuk mendidik hati kita.
Hari-hari kita buat lama-lama kita akan automatiknya capai maksud ikhlas tu.

Allah tak sebut pon..dirikan solat apabila kamu sudah ikhlas.
ataupon tutup auratmu bila kamu dah rasa ikhlas.
itu sebabnya istikhlas tu penting.
satu-satunya cara nak didik hati untuk menjadi ikhlas.

Aku bukanlah pakar atau hebat dalam bidang ni.
Ilmu yang ada ni aku kumpul sikit2.
Sikit yang aku dapat. Sikit yang aku bagi.
Semoga lebih terpahat dalam minda dan hati.

So berbalik kepada pakai hijab!
Takpe kalau hati blum ikhlas.
Slow-slow. Allah tengok usaha kita bukan output kita.
Semoga kita semua mampu menjadi hambaNya yang terbaik.

Notakakiku: Kalau saya jual tudung yang menepati syarak ada yang nak beli tak? Satu lagi...ada sesapa yang nak ajak saya join usrah tak??



0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails