Audit Maisarah

Friday, March 16, 2012

korang ingat kat opis aku je maen audit2 ni? kat umah pon kene ade. huhuhu. lelagi la bile aku rase mase kualiti ngan anak2 makin berkurang. so sejak kes balek lambat aritu aku ngan en fadel pon bertekad untuk memperbaiki keadaan. so dah dua ari la kiotarng praktikkan apa yang dirancang. alhamdulillah semua ok dan aku harap akan berterusan hendaknya. insyaAllah. amin. semoga Allah bagi aku dan en fadel kekuatan untuk menjadi ibu bapa cemerlang. amin.

semalam aku ade bace artikel kat Parents. Milestones toddlers 2 years. Maisarah kan dah nak masuk 2 years nexwik! kejap je dah jadi anak dara maisarah ni. huhu~ penting ni penting!! maisarah kan kategori anak lambat bercakap so aku kene monitor sket la. so smalam after work aku pon audit la maisarah. tgk bape banyak perkataan yang die sebut dan die paham apa yang die sebut! jom sama2 kira!!

  1. mama
  2. ayah
  3. iya - iyas
  4. acik - refer to kakmah
  5. acik - nasik
  6. pish - fish
  7. bo - ball
  8. annttiiikkkk - cantik
  9. nanak - tanak
  10. acih - terima kasih
  11. wog- dog
  12. cat
  13. mooo - cow
  14. bye
  15. air
  16. nana - banana
  17. tush - shoe
  18. nak
  19. pin pin - upin ipin (eh aci tak kire?)
  20. bababa - boboiboy
  21. yoyo - pororo
  22. tv
  23. bukak
  24. top - tutup kekadang die kompius tutup dengan bukak.
  25. acuk - masuk
  26. amek - ambil
  27. jom - ni mmg fevret aku sbb die sebut siap dgn mata2 ikut jom!
  28. kiss
  29. baby
  30. pesh - pampers
  31. ambut - rambut
  32. adek - takde
  33. do - tido
  34. cuk - busuk
  35. nenek
  36. atok
  37. cik ain
  38. yu - ayu cousin dia
  39. umpah - tumpah
  40. ucuk - busuk
  41. dap - sedap
  42. yak - koyak
updated as 19.3.2012
ish tak terlintas lak kat kepala ni. ke tu je yg die bleh sebut. tapi aku tak la risau sangat sbb maisarah faham arahan aku ngan en fadel. sebagai contoh
  1. jom mandi! dia akan ke bilik air. tu kalau mood baik la. klu tak dia akan larikan diri.
  2. wash hand jom! dia ke bilik air gak.
  3. lap tangan! dia bagi tangan dia kat kita
  4. bunyi azan dan orang ngaji dia akan automatik suh semua diam...shoooo!! tak pon tadah tangan ingat doa.
  5. baju ni letak mana? baju yg dia pakai dan kita bukak untuk mandi. dia angkat baju letak dalam bakul baju kotor. nice one!
  6. maisarah, iyas sleep jgn bising! dia akan tunjuk jari shooooo!
  7. jom semayang jom! dia masuk bilik amek sejadah pastu tonggek2 sket tadah tangan baca doa then siap!!!
  8. maisarah! jom sleep! part sleep ni biasanya dia akan sebut nanak!!! hahaha. sebok nak maen. tido pon tanak.
so far alhamdulillah. maisarah membesar seiring dgn umurnya. mama doakan maisarah jadi anak yg soleh dan beriman. mama sayang maisarah kerana Allah. peluk peluk maisarah!

notakakiku: kan dah rasa cam nak balek! huwaaaa~

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails