cerita bondaku

Monday, December 5, 2011

hampir setiap hari cerita yang sama aku dgr dari mulut mak. setiap kali ada tetamu yg datang rumah, cerita yang sama diulang hampir aku sudah boleh menghafal ayat2 yg keluar dari mulut mak.
tapi heran, air mata tak penah kering dan tak reti nak berhenti walapun cerita yang sama kami dgr. sedih, syahdu. terasa keperitan yang ayah alamai sewaktu di akhir nafasnya.
aku tanak coretkan segalanya di sini sbb aku tanak perkara sedeh tu jadi kenangan buat aku dan anak2. biarlah sekadar di ingatan dan di hati. yang penting ayah dah selamat dan ayah dah dipilih Allah untuk berada di tempat yang terbaek.

jiran tetangga dan kenalan ayah tak putus2 sebut kebaekan ayah. mungkin sebab tu la Allah jemput ayah di sana. kebaekan ayah jadi semangat kami adek beradek. insyaAllah kami takkan putus melakukan perkara yang sama seperti yang ayah lakukan.

perkara yang aku belajar..buatlah baek walau sebesar zarah sekalipun..insyaAllah kebaekan tu akan membantu kita di akhirat kelak.

notakakiku: "lepas ni dah tadek yg nak bagi salam kat saya pagi2 buta. arwah dulu pantang lepas balek dari surau nampak saya tgh susun ayam mesti tegur.."assalamualaikum!". terasa betul kehilangan dia". dengan hanya lafaz salam sudah nampak kebaekan ayah. takjubnya!

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails