Fobia

Wednesday, February 16, 2011

arini aku mmg sangat tak larat. mkn pon tak bape nak selera. mulut pahit dan aku rase perut aku penuh angin. menu lunch aku tadi plan nak makn bihun tomyam tapi tadek lak. las2 dapat mkn bihun sup je. tapi macam tak kene ngn selera aku. tak masam. tawar je aku rase.

agak2 korang nape? mmg aku tak bape sehat. selesema aku tak baek2 lagi. tambah plak batok2 manja. tapi korang ade terpikir tak cam kengkawan aku pikir. diorang gurau kasar ngn aku kate maybe aku peknen!

peknen lagi?? kompem la aku hepi klu aku peknen lagi. tapi korang tatau camne otak aku pusing ligat bila cik noor sebut pasal peknen?

alamak. peknen kah? takotnye. camne klu gugur lagi. nnt orang kate aku ni asek cuti pasal gugur. sape nak gugur. aku nak anak. ya Allah. camne ni?

terus aku jadi panik. yang mana blum tahu history aku. sepanjang aku kawen..(kompem la kawen baru leh peknenkan?) dah 4 kali aku peknen. gugur 3 kali. 1 je yg survive. my girlpower..maisarah!

everytime aku gugur ade je yg salah faham konon aku saje nak cuti. sakit atikan? bukan nak tambah tenangkan ati aku yg berduka lara. dats why klu aku peknen kali ni adakah aku akan gugur lagi? nauzubillah. tolong ya Allah..aku tanak gugur lagi.

pening bile asek dok pikir. korang rase klu ditakdirkan aku peknen lagi kali ni ape yg patut aku buat? cuti 3 bulan? atau masukkan diri ke wad? atau pegi keje tapi jgn lasak2 sangat. hmm...series aku tatau nak buat ape. aahhh...nape la aku pikir bende ni balek!!!

Allah Maha Adil kan? maybe die bagi aku susah peknen sbb die bagi aku senang bende lain. ya Allah...permudahkanlah urusanku ya Allah!

aku ade google cara nak prevent miscarriage...meh kite share sesame:


1. Makan secara sihat. Ikut nutritous diet plan yang sebenar. kurangkan lemak2 lebihkan sayur2 dan buah2. 


2. Minum air banyak2. Ganti air yang manis2 tu atau air yg berkaffien dengan minum plain water banyak2. Yang penting campak jaoh2 minuman beralkohol!

3. Ambil ubat yang dah diprovide. Minta doktor cadangkan supplemental vitamins yng ade minerals n iron!

4. Ikut arahan doktor! Rehat. Jaohi tembakau aka rokok. Kalau ade any complication atau unusual simptoms, report terus kat doktor!

5. Sekali sekali..bersenamlah!

6. Fahami badan kita dan sentiasa membaca mengenai pregnancy. Fahami apa yang normal dan abnormal. 

7. Banyakkan rehat. Kalau boleh, dapat tidur at least 8 jam setiap malam. Lagi bagus kalau dapat nap waktu siang hari terutamanya dalam trimester pertama. Elak lakukan kerja2 berat dan mintalah suami membantu dalam kerja2 rumah.

8. Take it easy. Your body will naturally slow down as the baby grows inside. Letakkan kaki tinggi sedikit setiap kali berehat.

sumber:http://www.essortment.com/prevent-miscarriage-50681.html

harapan aku semoga peknensi kali ni, klu ade la. dapat survive macam mana maisarah survive. aku nk at least 5 orang anak! semoga tercapai amin.

notakakiku: limit umur 35 je okek!!

1 comments:

Ummu Adnin said...

makcik, start makan acid folic dr sekarang walaupun xde lagi..at least, bila dah ada, dia jadi kuat macam maisarah..hehe

n remember, jgn stress2..:)(xleh jadi ni, kena lumba gak ni kalau maisarah dah potong huda dapat adik dulu..hehe)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails