Blog ni bukan Blog Politik!

Friday, May 28, 2010

Aku tanak cakap pasal hal2 politik kat Malaysia ni yang aku tgk makin haru biru.
aku tanak cakap pasal parti mana yg bgus dan parti mana yg lingkup!
Aku tanak cakap pasal pemimpin yg suke men 'lompat getah'!
Aku pon tanak cakap pasal isu kapal selam, altantuya mahupun isu minyak blok L dan M!

Tapi aku nak cakap pasal pengurangan subsidi yg skang sebok diwar-warkan kat media elektronik!
Serius aku nyampah!
Dan aku heran~
Tapi mmg aku dah agak!
Kerajaan sekarang dah tadek duit!
Ke mana duit tu? Itu aku tanak komen banyak2!

Apa yg mata kasar aku dapat tgk senario kat malaysia skang, nak kata kerajaan tadek duit ataupun rakyat Malaysia skang tadek duit, aku tgk setiap kali sale mahupun di ujung minggu, besepah orang ramai soping sakan !
Tu antara petanda baek yg menunjukkan ada putaran dan edaran matawang dalam pasaran.
Cikgu ekonomi aku cakap dulu, ekonomi akan bagus bile bnyk duit dalam pasaran!
TAPI sebagai salah sorang kakitangan kerajaan yg dok monitor kewangan kerajaan, serius aku heran!
Nape duit tak cukup?
Nape bajet kene potong?
Nape cam desperate je kerajaan uruskan kewangan?
Mane pegi duit sume tu?

Hmm...yg lebih aku heran lagi, bile ade pilihanraya pemimpin yang bertanggungjawab begitu hebat tabur duit utk rakyat!
Bukan sket2 duit ditabur..sumer men juta2!
Serius aku heran!

Situasi sekarang plak buat aku main heran..lesen judi diluluskan seolah2 kerajaan begitu desperate nak kan hasil cukai dari perjudian ni.
Subsidi nak dikurangkan, menampakkan kerajaan begitu desperate nak potong perbelanjaan.
Tak ke diorang sedar yang tindakan kerajaan ni buat rakyat lebih suffer?!
Tak yah cakap orang len la..aku pon dah pening kepala bile brite pasal minyak, tepung, gula, tol sumer nak nek!

Aku tak belah mana2 parti politik tapi bagi aku rakyat perlu dibela!
Ape kate klu cara nak kurangkan perbelanjaan ialah dengan mengurangkan elaun2 para peminpin yang aku tgk lebih dari mencukupi!
Tak ke?

Serius aku geram dengan keadaan sekarang!
Klu 2 tahun lepas adek aku g skolah dengan duit belanja RM2 sehari tak mustahil Maisarah bile dah skolah nanti kena bawak RM5 sehari!!!
Ahh..nyampah aku dengan kerajaan skang!!
Serius okek~~

p/s: Sume nak nek kecuali hujan je yang turun...tu sebab hujan adalah pemberian Allah..klu manusia yg bg hujan aku rase air hujan pon kene caj!!!

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails